Veranderingsprocessen. Zijn wij nou zo dom, of….

Logisch

Hoe werken wij samen? Waarom doen we dat zo? Gaat dat goed, kan het beter en zo ja hoe?

In mijn visie essentiële vragen die beantwoord moeten worden bij veranderingsprocessen in organisaties. Bijvoorbeeld bij de formatie van een nieuw (samengesteld) team, een nieuw projectteam of een nieuwe manier van werken in een bestaand team of organisatie.

Deze vragen worden vaak gesteld door het management of door een projectgroep implementatie-nieuw-werken. En dat is prima. Waar het mis gaat is wanneer het management of die projectgroep ook de antwoorden menen te moeten geven. Big Fail.

Randvoorwaarde nummer één in een veranderingstraject is dat de mensen waarvan verwacht wordt dat ze anders gaan werken dit gaan doen omdat ze dat willen. Omdat ze zelf inzicht hebben gekregen dat het werk anders kan. Omdat ze zien waarom dat handig is. Kortom wanneer die mensen bovenstaande vragen zelf hebben beantwoord. En pas dan kan die verandering geïmplementeerd worden met een kans op succes.

Die implementatie faalt overigens ook wanneer het hier stopt. Inventarisatie gedaan, mensen geïnformeerd, training gedaan, klaar. Succes ermee!

Ook fout. Veranderen is moeilijk. Dat vraagt om herhalen, trainen, uitproberen, bijstellen, elkaar helpen, maar elkaar ook aanspreken op afspraken. Want we zijn wel professionals. Op de één of andere manier is dit in sport heel logisch, maar vergeten we dit wanneer we op ons werk zijn. Louis van Gaal wil een nieuwe manier van werken implementeren bij het Nederlands Elftal. Van 3-4-3 naar 5-3-2. Ja, hij heeft de positie om dat makkelijker op te leggen dan menig manager. Maar ook in zijn geval werkt het alleen wanneer de spelers er zelf ook geloof in hebben. De overtuiging dat het op dít moment met dít team voor dít toernooi de beste keus is. Ook al zijn sommige spelers daar wellicht niet blij mee. Als het team er niet achter staat mislukt het. Dat is de randvoorwaarde die ik bedoel. En hoe verloopt dan de implementatie bij ons elftal? Juist: trainen, uitproberen, bijstellen, elkaar helpen, elkaar aanspreken op afspraken, herhalen, herhalen, herhalen. Week in week uit. Dat doe je niet zomaar even. Louis snapt dat als geen ander. Waarom snappen wij dit als we op ons werk zijn dan heel vaak niet? Zijn wij nou zo dom, of….

Ah. Ik heb u geraakt? Heel goed. Neem vooral de moeite om hier op in te gaan.

Ik ben niet dom want,

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………., kusjes…………………………… – hier uw naam-

Het is ook maar mijn visie. Als sportcoach, maar ook als procesfacilitator van verandertrajecten bij (overheids)organisaties zoals de provincie Groningen en de gemeente Leeuwarden.

Om het een beetje goed te maken met u sluit ik af met een tip. Waardeer en respecteer het wanneer mensen de tijd en moeite nemen (al dan niet verplicht door hun manager) om de antwoorden te vinden op bovenstaande vragen. Respecteer dit door hun inzet te belonen met uitmuntende kwaliteit van workshops en sessies. En vooral, door deze tijd niet alleen heel waardevol, maar ook bijzonder amusant te laten zijn.

Succes!

Pieter Dikhoff.

 

 

pdikhoffVeranderingsprocessen. Zijn wij nou zo dom, of….